Přemítání poraženého voliče
Filip OutrataPokud dokážeme něco dělat proti nenaslouchání a neporozumění v rozdělené společnosti, vykonáme tím něco pro skutečné budoucí vítězství.
Prezidentské volby jsou jedinečné v tom, že se v nich přímo rozhoduje o jedné osobě, která stojí v čele celého státu, jakoby nad námi všemi. A není zase tak důležité, že v České republice není přímo volený prezident výkonnou hlavou státu. Symbolický význam funkce a staletá historická tradice spjatá s hradem českých panovníků stačí k tomu, aby změnily volby prezidenta v neopakovatelné celonárodní drama, nesrovnatelné s jinými typy voleb.
Před pěti lety jsem ve druhém kole nevolil, poprvé od nabytí volebního práva. Letos jsem si už vybrat dokázal. Namísto pocitu, že stojím nad oběma stranami a tak nějak z nadhledu je posuzuji, jsem si tak poprvé vychutnal prezidentskou voličskou porážku. Byl to lepší pocit, přinejmenším v tom, že jsem si mohl naplno užít povolební smutek s blízkými, kteří v drtivé většině volili stejně jako já. Ale o pocity zase tak nejde.
Co si z porážky vzít, aby mohla být v budoucnosti, blízké či vzdálenější, zdrojem inspirace a síly pro vítězství? Někdo se zaměří na kritiku vlastního kandidáta, způsobu vedení jeho kampaně, obsahu a formy jeho vystupování. To je nesporně potřeba a je dobře, že už záhy po volbách se objevují promyšlené rozbory tohoto druhu. Je důležité, aby tato diskuse, která začala vlastně už před volbami, pokračovala.
Rozhodl jsem se na to jít trochu jinak, a sice zamyslet se nad tím, jak jsem obstál jako volič. Zformuloval jsem si několik otázek. Rozhodl jsem na základě skutečně poctivého přemýšlení? Poté, co jsem se rozhodl, stál jsem si za svým rozhodnutím a dokázal jsem pro svého kandidáta něco udělat? Udržel jsem si i po rozhodnutí kritický pohled, nestal jsem se fanatikem své strany? Zůstal jsem spravedlivý, měřil jsem stejně svému kandidátovi i tomu druhému? Dokázal jsem odsoudit, když bylo něco nefér, na jedné i na druhé straně?
A otázka asi nejdůležitější zní takto: zajímal jsem se o ty, kteří volili jinak, o jejich důvody, motivy, názory? Našel jsem si čas s nimi diskutovat, byl jsem v tom aktivní? Nepřistupoval jsem k nim z pozice nadřazenosti? Necpal jsem jim hned od začátku vlastní názor bez ohledu na to, co si myslí oni? A na druhé straně — dokázal jsem si za svým názorem v těch diskusích stát? Nedával jsem si za ty otázky známky, asi by nebyly moc dobré, i když jsem se docela snažil. Ale ty otázky bych si chtěl ponechat, budou se ještě hodit.
Jedno bylo před prezidentskými volbami předem jisté. Ať už dopadnou jakkoli, bude se zase mluvit o rozdělené zemi. O tom, že tu jsou dvě poloviny, tentokrát skutečně téměř stejně velké (pomineme-li trvalou mlčící třetinu nevoličů), dvě poloviny politicky aktivních občanů, které se liší v tom a v tom a v tom. Budou se hledat rozdíly dané místem bydliště, vzděláním, výší platu, věkem a tak dále. O tom všem se skutečně hodně píše a mluví. Tentokrát ale naštěstí víc i o tom, že je třeba překonávat toto rozdělení, mluvit s těmi „na druhé straně“, poznávat je. Zůstat přáteli.
Vlastně to ani jinak nejde. Ačkoli to podle mnoha povolebních úvah tak nevypadá, Zemanovi voliči nejsou jen obyvatelé od Prahy značně odlehlých oblastí, ale mnoho jich žije dokonce i v hlavním městě. Jak vím z vlastní zkušenosti i ze zkušeností jiných lidí, odlišně letos volili nejbližší příbuzní, blízcí spolupracovníci, přátelé. Budou i nadále spolu žít, pracovat, zajímat se společně o různé věci, jež je na rozdíl od volby spojují. Je možné, že se už o politice bavit nebudou, ale je také možné, že se naopak někam posunou, lépe si porozumí a budou i lépe a do větší hloubky chápat vlastní politické preference. Je to podle mě jediná možnost, jak se dostal někam dál.
I když to není vůbec snadné. I ze svých chabých pokusů o dialog s „těmi druhými“ jsem si odnesl jasné poučení o tom, že to není nic jednoduchého. Objeví se rozdíly v pohledu na svět, které se nedají snadno přejít. Dají se ovšem pochopit, ale je to námaha a ne vždy se to povede. Objeví se hodně jiné způsoby porozumění téže skutečnosti, což je matoucí a obtížně přijatelné. Pak přijde pokušení tuhle snahu vzdát a stáhnout se do své, stejně naladěné a útěšné bubliny. Zatím jsem to nevzdal. Ostatně i ve vlastní bublině se člověk občas jen diví některým názorům druhých a jen obtížně je chápe.
Pomohlo mi, když mi došlo, že nemusím názory toho druhého jednoduše přijmout, stejně jako je nemusím šmahem odmítnout. Můžu zůstat sám sebou, stát si za svým, a nemusím přitom považovat někoho, kdo to má jinak, za nepřítele. Když se k němu přibližuji s respektem, můžu si dovolit nesouhlas, nemusím se podbízet a tvářit se, že s ním vlastně souhlasím, když tomu tak není. Zjistil jsem, že je mi cizí někoho přesvědčovat. Co je ale pro mě důležité, je pokusit se lépe porozumět, a nabídnout tuto možnost hledání druhému, pokud o ni bude stát.
Tak tedy můj kandidát prohrál. Uvědomil jsem si, že jako skutečně poražený bych si připadal jenom tehdy, kdybych se nepokusil proti rozdělení, vzájemnému nepochopení a odcizování něco udělat. Kdybych zlomil hůl nad možností dospět k porozumění. A také tehdy, kdybych kvůli volebnímu úspěchu obětoval ohleduplnost k druhým a začal se chovat jako zaslepený fanatik jistý si vlastní pravdou. Ale také tehdy, kdybych neměl nic, za co bych se mohl postavit a co bych při všem potřebném hledání mohl obhajovat.
Dozvěděl jsem se
- Putin je velký silný vůdce. Toho musíme následovat. Nevadí, že vraždí novináře. Zaslouží si to.
- Severní Korea má právo na jaderné bomby. Musí se bránit.
- je třeba silného vůdce, aby si lidé nevymýšleli furt nějaká práva
- lidi je třeba postavit do latě
- Zeman je silný a rázný prezident, ten nás bílé ochrání před negerskými hordami apod.
Pokorně jsem naslouchal, osmdesátkrát jsem si dal pozor, abych náhodou spoludiskutující nepodráždil nějakým příliš intelektuálně povýšeným nesouhlasným názorem. Hřejivě jsem se usmál, odvětil jsem, že nesouhlasím, ale že každý máme nějaký názor a že to je krásné a šel jsem pryč.
Zabojoval jsem úspěšně proti nenaslouchání a neporozumění?
Mají se levicově smýšlející stát psychoterapeuty frustrovaného lidu?
A co třeba ten kameraman, který dostal od členů zemanova štábu pěstí? Také by měl zapracovat na svém naslouchání? (Mám dojem, že na jeho naslouchání spíše zapracovala pěst útočníka.)
Nevím....
K těm ideologiím můžu říct akorát to, že mi kolikrát vstávají vlasy na hlavě hrůzou, čemu všemu to dnes lidé věří. Jak o minulosti, tak o současném světě. Těžko se s tím dá co dělat. Internet přinesl jak veliký pokrok, tak zároveň strašný úpadek. Dříve měla levice (i jiné strany) svůj výklad světa. Dnes v době úplného vítězství liberalismu se to bere tak, že je každého věc, čemu bude věřit, jaké teorie si nacpe do hlavy. Takže to vypadá, jak to vypadá.
Z toho důvodu si nemyslím, že je nutné o tom s lidmi mluvit, pokud nechtějí, nebo pokud si na to netroufáme. Podle mého názoru bychom se ale měli zabývat budoucností – co s tím dělat, pokud sociální spravedlnost v epoše kapitalismu bude dál upadat? Vymýšlet vize, připravovat se na to, že bude hůř, a vymýšlet, co potom dělat v krizových situacích...
A taky není dobré si myslet toto: já přece naprosto nejsem pod vlivem žádné ideologie. Já přece znám úplnou pravdu! Každý by si měl být vědom, že sám zná jen částečnou pravdu.
Podle mého názoru je škoda, že došlo k roztržce levicové inteligence. S lidmi, jako je Švihlíková, se přece kdysi mluvit dalo. Proč teď ne? Je to škoda, mohli jsme se na budoucnost připravovat společně. Ale teď se myslím zlobí. Nedávno jsem od ní četla v Argumentu:
„Sjednocování“ realisticky odkládám (a nepovažuji ho ani za zdravé, upřímně řečeno). Stačilo by mi, kdybychom v následných letech neposlouchali ze všech médií denně a neustále, jak jsou voliči Miloše Zemana burani, pitomci, fašisti, nacisti a vůbec taková lůza, která by neměla mít volební právo. To totiž bude skutečná lekce z demokracie.“
Popravdě tomu vůbec nerozumím. Vysvětluji si to tak, že ona "konzervativní levice" ve své zahořklosti a frustraci vylila z vaničky korporátního kapitalismu ovládaného globálními elitami i dítě lidských práv a liberálních hodnot.
Ale levice nemůže existovat bez univerzality lidských práv.
Takže pokud se k něčemu "pronaslouchat" - velice hezký výraz! - tak za mě k větší trpělivosti a nadhledu. Jinak bych podle Vašeho popisu, pane Karene, řekl, že jste opravdu proti nenaslouchání a neporozumění zabojoval.
A napadá mě k tomu, že terapii bychom asi potřebovali všichni, v obou polovinách, protože někdy se nestačím divit nad některými projevy a reakcemi na té "naší" neboli "slušné" straně. Skutečně se mi mnohdy zdálo, že skoro věcněji a slušněji reagují někteří voliči Zemana než někteří jejich odpůrci.
Někteří voliči Drahoše bývají také velmi zaslepení. Slyšela jsem, jak jedna paní řekla, že kdyby volila Zemana, tak by ji doma, kde všichni volí Drahoše, vyobcovali. Chvála Bohu, že takoví nejsme.
Nemusíme se přece vzdávat svého názoru, abychom mohli spolupracovat s někým, kdo má jiný. Věci, na které s ním hodláme spolupracovat, se ten jeho názor, s nímž nesouhlasíme, nemusí týkat. Jenže my, místo abychom hledali, co nás spojuje, hledáme, co nás rozděluje, abychom se mohli od něj distancovat.
Musím tedy vyhodnotit svůj cíl a pak vyhodnotit nějakého člověka, zda je reálné, aby se mnou na daném cíli spolupracoval. Cíle mohou být krátkodobé i dlouhodobé, dočasné i trvalé....
Já osobně nevidím nic, na čem bych s Konvičkou mohla spolupracovat. Ale se Švihlíkovou jsme spolupracovali v ProAltu. Vím, že jí šlo v podstatě o tytéž věci jako mně a nějaký společný program bylo možné vypracovat. Chtěli jsme vytvářet nekapitalistickou alternativu. Rozdělovat se podle toho, kdo volil či nevolil Zemana, je směšné, pokud jde o lidi, se kterými bychom mohli mít společný cíl (kdybychom tedy nějaký měli). Světová reakce má z toho jistě radost. Rozděl a panuj!
Víte, pro mě je zase očekávatelné, že to, co tu píšu, považujete za "moralizování do vlastních řad". Už jsem se na to vlastně těšil. Snad se nebudete zlobit a možná i tušíte, že názory podobné Vašim jsou jedním z důvodů, proč takovéto články považuji za potřebné a proč je píšu.
V této konkrétní situaci je to tak, že méně vyhranění mezi sebou mluvit můžou a také se to děje.
Zeman evidentně o dialog zájem nemá, Ilona Švihlíková také ne, i když to se třeba zase změní. V té míře v jaké Pražská kavátrna existuje, jak by mohla diskutovat o tom, zda má držet hubu nebo ne?
Co by se mělo změnit, je přístup levicových liberálních intelektuálů k liberálům bez přívlastku. Do nedávna to vypadalo, že pro levici není největším problémem národvecká pravice a levice (ta v podstatě splynula), ale Respekt.
Napříkad Jakub Patočka se radoval, že skončila doba Erika Taberyho. Teď už mu snad dochází, že spolu s dobou Taberyho skončí i doba Patočkova, nějké náznaky byly.
Dostal jsem se do diskuse s vyhraněnými odpůrci EU (voliči Miloše Zemana to byli samozřejmě také). Původně jsem se chtěl jen ohradit proti přirovnávání EU k hitlerovskému Německu, což jsem udělal a napsal jim, že je to naprostý nesmysl. Pak jsem ale trochu diskutoval dál o EU, napsal jsem tam o tom, že vystoupení z EU by byla chyba, hlavně z ekonomických důvodů.
Ano, nenapsal jsem tam v té diskusi všechno, co bych k tomu mohl říct, ale jen to, co podle mě takto názorově zaměření lidé jsou ochotni brát jako argument. Nenapsal jsem ale nic, za čím bych si nestál. A ano, chtěl jsem se s nimi rozejít v dobrém, tedy v nesouhlasu, ale slušně vyjádřeném. A chtěl jsem jim dát najevo, že s nimi chce diskutovat, chce je brát vážně někdo "z té druhé strany". Oni si totiž myslí, že je druhá strana zcela ignoruje.
Nevím, jak to kdo bude hodnotit, a takovéhle diskuse jsou jen drobečky, ale rpo mě je prostě tohle důležité.
„Mají se levicově smýšlející stát psychoterapeuty frustrovaného lidu?‟ ptá se Jiří Karen, a já odpovídám, že ano. Samozřejmě. Nic jiného nám nezbývá.
Princip neustálého naslouchání je základem jedné ze škol psychoterapie. Ne diskuse, diskutovat se Zemanovými voliči nikam nevede, jak jsem se přesvědčil ve vlastní rodině — myslím, že to právě je kouzlo Miloše Zemana, že dokáže ovlivňovat společenskou atmosféru a myšlení jak svých stoupenců, tak svých odpůrců, aby diskuse nebyla možná, aby jakýkoliv pokus argumentovat jen utvrzoval obě strany v přesvědčení, že ten druhý je hloupý a že mnou pohrdá. Tak mí rodiče a bratr pohrdli mou zkušeností zaměstnance Akademie věd, že Jiří Drahoš byl dobrým předsedou, a proto bude i dobrým prezidentem, a víc než mně věřili Parlamentním listům — zatímco já mluvím jako pražská kavárna a vyčítám jim, že čtou Parlamentní listy, vůbec nechápu, že v nich nečtou žádnou nacistickou propagandu, jen si v nich vybírají své osvědčené oblíbené autory, kterým cenzura ostatních buržoazních médií brání publikovat. Terapeut nemá diskutovat, terapeut musí naslouchat, dávat najevo pozornost a zájem, ale nevnucovat klientovi žádné svoje názory.
Terapeutem samozřejmě nemůže být kdekdo. Naslouchání je patrně nejsnazší ze všech psychoterapeutických přístupů, dokáže to i počítačový program — jeden z nejstarších programů pro konverzaci s člověkem —, ale člověk, kterému schází duševní rovnováha, to nezvládne. Pro všechny styly psychoterapie platí, že jako součást výcviku musí příslušnou terapií nejprve projít adept sám, než se může stát terapeutem. A protože ten program přece jen lidského terapeuta plně nenahradí, nepůjde to tak snadno, že bych si spustil ve vedlejším okně editor Emacs, vyvolal modul doctor, chvíli si s ním povídal, a pak vám tu všem začal poskytovat psychoterapii. Vnucovat vám své názory jen tak nepřestanu.
Pokud tedy nechceme jen čekat, až dostanou rozum voliči Miloše Zemana, a pak velkoryse poskytnou potřebnou pomoc nám, musíme se my stát silnějšími — vnitřně silnějšími, ne arzenálem střelných zbraní —, musíme si najít vhodnou psychoterapii, projít jí, poskytnout si ji navzájem, a pak ji začít poskytovat jim.
Základy k tomu existují v radikální levici už skoro století. Nejznámějším, aspoň pokud vím, jinak tedy řečeno známým tak, že i já o něm vím, je freudo-marxismus, jehož průkopníkem byl Wilhelm Reich a nejznámějším současným stoupencem je Slavoj Žižek.
Většina freudo-marxistů jsou rázovité postavy, Wilhelm Reich byl dokonce pravděpodobně schizofrenik, rozvinul bizarní orgonovou teorii a v souvislosti s ní tvrdil, že udělal řadu velmi podivných vědeckých objevů, a svými paranoidními sklony si postupně znepřátelil skoro každého, s kým se kdy setkal. Kate Bush ve svém videoklipu Cloudbusting, režírovaném Terrym Gilliamem, hraje roli Reichova syna Petera a tvrdí, že Reicha ve stylu Akt X odstranila americká vláda za to, že přivolával déšť. Ve skutečnosti byl odsouzen do vězení za to, že rakovinu zavíráním lidí do skříně (orgonového akumulátoru). Reichova smrt ve vězení dokazuje, že když jste paranoidní, neznamená to, že po vás nejdou.
Reich napsal velmi zajímavý spis „Masová psychologie fašismu‟, kde hledá kolektivní, společné psychické rysy střední třídy a bohatšího dělnictva, které přejímá její životní styl, a na základě těchto psychických rysů se snaží vysvětlit, proč proletářská revoluce uspěla jen v zaostalém Rusku a jak mohl fašismus dosáhout masové obliby. Poskytoval psychoanalýzu nejen platícím majetným klientům, ale také dělníkům, snad je v ní i školil, ale nezdá se, že by se to nějak rozmohlo a vedlo k výraznějším úspěchům. Slavoj Žižek, pokud vím, ani psychoterapii neposkytuje.
Myslím, že potřebujeme rozvinout masovou psychologii dělnictva, prekariátu a vůbec ovládaných tříd, a také masovou psychoterapii. Pravděpodbně bude stát zato využít i jiných psychoterapeutických škol. My, levičáci hlásící se ke kolektivismu, bychom se patrně měli zaměřit na metody psychoterapie skupinové a rodinné a využít jejich zkušeností pro rozvoj psychoterapie kolektivní. Jednotlivé intervence osamělých terapeutů zjevně nestačí, lavinové šíření psychoterapie v levicovém táboře se zjevně nastartovat nepodařilo a doba šílí čím dál víc.
Samozřejmě potřebujeme skutečnou psychoterapii, ne jen nějaké vymývání mozků, udělat z lidí zfanatizovaný dav dokáže dávno kdejaký fašista. Vytvořit silný kolektiv svébytných, svobodně se rozvíjejících a solidárních jedinců, to je, s čím mají zatím všechny společnosti značné obtíže. Potřebujeme si najít vhodnou psychoterapii, projít jí, spíš asi společně než každý zvlášť, když se to jednotlivě dosud nepodařilo, a stát se psychoterapeuty svých protivníků.
Smysluplné srovnání by bylo mezi projevy opinion leaderů - tedy na jedné straně Zemana samotného autorů Parlamentních listů atd, na druhé straně to, co říká Drahoš, Respekt, Hospodářské noviny apod.
Pokud bychom chtěli posuzovat konverzace na sociálních sítích, muselo by jít o přehled převládajícího tonu, ne vyzobané rozinky. Na sociální sítě nechodím, takže to nedovedu posoudit.
Ale i pokud tomu tak je, je podle mě na místě vstřícnost, třeba by byla jen jednostranná. Není to nějaká slabost nebo chyba.
K těm sociálním sítím - víte, co mě třeba překvapilo? Že mi moji přátelé, vzdělaní, slušní lidé, byli schopni šířit zjednodušující, vulgární a hloupé posty o Zemanovi. Jakoby jim, když jde o Zemana, nevadilo vůbec nic, měli najednou úplně posunutá měřítka. A když se našel někdo, kdo připomně, že i Zeman je člověk a zasluhuje si základní úctu, tak to docela schytal.
Už jsem to někde zmínil, že mám jednoho známého: velmi inteligentního, kultivovaného, solidního člověka - který je ale voličem Zemana.
Musím přiznat, že tento jeho politický postoj byl pro mě krajně obtížně stravitelný, a - jmenovitě vzhledem k jeho inteligenci a jeho osobní slušnosti - naprosto nepochopitelný.
Ale právě proto že vím o jeho slušnosti a poctivosti, nechtěl jsem tento názorový konflikt vyostřit. To jest: tomuto tématu jsem se pečlivě vyhýbal. (Nežijeme ovšem ve stejném městě, takže máme jenom styk písemný, přes internet.) On ovšem sám vytušil, co si já o celé záležitosti myslím.
Byly tu tedy v zásadě dvě možnosti: buďto tedy tento zásadní a nesmiřitelný názorový rozpor aktualizovat - s tím že bychom po sobě v klasickém stylu navzájem stříleli své argumenty a protiargumenty. Což by ovšem nevyhnutelně vedlo ke značnému ochlazení vzájemných vztahů.
Anebo tedy druhá možnost: že toto téma - v zájmu vzájemného přátelství - odsuneme do pozadí; s tím ovšem že tento názorový konflikt v tom pozadí zůstane stát, neprohovořený a nevyřešený, a budu znovu a znovu hrozit že vystoupí do popředí.
Teď mě ale ten můj známý opravdu překvapil. Na jednom diskusním fóru kde jsme oba přítomni mi položil otázku, že tedy jestliže vyznávám dialektiku, pak bych musel mít pochopení pro to, že svou pravdu mají oba tábory jednoho konfliktu. Tedy i příznivci a voliči Zemana.
Vysvětlil jsem mu, že s tou dialektikou je to poněkud složitější; bezprostředně sice skutečně platí, že obě strany dialektického protikladu mají svou pravdu, a tedy svou legitimitu - ale že zároveň dialektika je především o pohybu, o vývoji, a že v tomto vývojovém procesu jeden z těch elementů je vždy progresivnější, a ten druhý regresivnější.
On mi pak položil ještě doplňující otázky: co tedy konkrétně v dané záležitosti je na každé straně to legitimní; co je to negativní; a jakým způsobem je možno provést dialektickou syntézu obojího.
Tyto jeho zcela věcné dotazy mi pak poskytly příležitost celou záležitost rozebrat také zcela věcně, bez jakýchkoli negativních emocí, nicméně s nakonec jasným a jednoznačným stanoviskem: ano, zemanovský tábor má svou dílčí pravdu v tom, že lidem poskytuje pocit identity v latentně cizím světě; a člověk má prostě právě na tento pocit identity, vlastního zakotvení. Na straně druhé ale: tento způsob identity je konec konců atavistického původu, jeho kořenem je pocit příslušnosti k vlastní tlupě. A tak - sice přináší pocit identity, ale zároveň s nevyhnutelným vyloučením všech těch, kdo k té vlastní tlupě nepatří. S onou hřejivou identitou tedy zároveň přichází odpor, a s ním nenávist.
Drahošovský tábor: ten má svou pravdu v principu individuální, ničím nepodmíněné hodnoty člověka. Tento princip je evolučně vyspělejší a hodnotnější než ten princip původní identity - přerůstá onu identitu tlupy, a má univerzální charakter.
Na straně druhé: tento Drahošem reprezentovaný západní liberalismus má také své nedostatky: chybí mu právě ta (zemanovská) identita. Ten jedinec liberálního Západu je sice osobně svobodný - ale ta jeho svoboda je prázdná, je doprovázena vykořeněností individua vztahujícího se jenom na sebe samé.
Takže nakonec je tomu opravdu tak, že oba tábory mají svou pravdu - ovšem jenom pravdu dílčí. A že je tedy skutečně nutno pokročit dále, k nějaké syntéze obojího.
Zatím ještě nevím jakého jsem s tímto mým výkladem na onom fóru dosáhl účinku; ale v každém případě to byl ten můj známý, který svou vstřícností prolomil tu hradbu vzájemné nedůvěry, a mně tak umožnil celou věc rozebrat zcela věcně, bez negativních emocí. Takže, někdy postačí opravdu jenom málo, a celá situace najednou vjede do zcela jiných kolejí. A především, z latentního konfliktu se náhle stane opravdu racionální dialog.
Nemůže se stát, že "pacient" pochopí, že je "terapeutizován" někým, kdo svým chápavým přístupem dává svou intelektuální převahu jednoznačně najevo? Nemůže být právě takovéto "trpělivé poslouchání" vnímáno druhým jako arogantní povyšování se (dávání najevo morální převahy) a vzbuzovat vztek?
Neocenil by naopak onen druhý bouchnutí do stolu a výkřik "Tohle já poslouchat nebudu, to jsou autoritářské sr....., které v historii způsobily šílené zlo!", kterým by levičák dal najevo, že mu na jeho hodnotách záleží a je s nimi autenticky emociálně ztotožněn?
Můžeme někoho přesvědčit hodnotami, za které se nejsme ochotni rázně postavit?
Nevím...
Takže: ano, o dialog je nutno se pokoušet, a to i s táborem Zemanovců; ale je nutno se smířit s faktem, že je tu frakce fundamentalistů, s kterými je prakticky nemožné nějaký věcný dialog navázat.
Ale na straně druhé byl to tuším psychiatr Radkin Honzák, který svého času prozradil, že on se naopak se svými pacienty vždy dohaduje, pře a třeba i přímo hádá, když u nich spatřuje nějaké životní postoje které jsou naprosto evidentně nejen psychicky škodlivé, ale i vysloveně morálně nepřijatelné.
To pouze pasivní naslouchání může totiž být buďto projevem nezájmu (taková terapie pak zákonitě nikam nepovede) - anebo, jak mezitím zmínil pan Karen, může být tím "pacientem" pociťována jako arogance.
Takže, jednou větou by se snad dalo říci: ano, ten "terapeut" musí mít určitou převahu nad svým "pacientem" - ale zároveň tuto svou převahu nikdy nesmí dát okatě (či dokonce arogantně) najevo.
Já sám sice ten liberalistický koncept tzv. "lidských práv" také znovu a znovu podrobuji kritice; ale to z čistě specifických důvodů, v zásadě tehdy když se z této původně legitimní hodnoty stává ideologie sloužící ke konzervování stávajícího systému (tedy kapitalismu).
Dnes si myslím, že jsem se tehdy mýlil a pravdu měl Petr Uhl, který se nechal nemocný do volební místnosti dovézt na vozíku, aby hlasoval pro Schwarzenberga. Jistě s ještě menším nadšením, než jsem tehdy mohl k volbě K.S.mohl mít já, kdybych se k ní rozj´hodl, což jsem neudělal.
Doufám, že se tentokrát nemýlíte Vy a vítězové voleb nebudou chtít, abychom my ostatní hlavně drželi hubu. V Polsku se to nestalo, tam zvítězila zásada, že vítěz bere všechno.
Dobrá psychoterapie by nás také mohla dovést k tomu, abychom vysvětlili - či se spíše omluvili za své výroky o "možnosti zastřelit některé politiky".
Ano, pane Nusharte, to je chvályhodné předsevzetí.
Trpělivosti je zapotřebí v každém případě. Měli bychom si totiž přiznat, že nemáme kontrolu nad tím, co se teď ve společnosti teď děje. Chci říci, že my diskutující nemáme kontrolu, aby to nevypadalo, že podceňuji pořádkové služby.
Existuje takové přísloví „proti hladu není léku“. Je vcelku marné vysvětlovat hladovějícímu, že nemá mít hlad nebo že aspoň nemá být kvůli hladu nervózní, aby náhodou nespustil společenskou katastrofu. Podobně je to se strachem z budoucnosti. Proti strachu je jediným lékem odvaha, ale tu člověk musí v sobě nalézt. Vysvětlovat mu, že nemá mít strach nebo že ho musí překonat, je taky celkem marná věc. Podobně jako hlad můžeme „léčit“ jedině tím, že někomu dáme jídlo, tak i strach z budoucnosti (který především je zdrojem těch konspiračních teorií) můžeme léčit jedině tím, že budeme dodávat lidem ve svém okolí odvahu a naději. Nejdřív ji, samozřejmě, musíme mít sami.
A chce to trpělivost, trpělivost, trpělivost. Ten problém nejde vyřešit najednou ani rychle.
Také mě potěšilo, že plukovník Zbytek tentokrát neradí poslat na Prahu tanky.
Pravděpodobně to měl být takový "vtípek", jako když náčelník primitivů vtipkuje o možnosti zbavit se předsedy vlády s pomocí kalašnikovu. Mně ale nepřišel vtipný ani jeden z těch dvou vtípků, ovšem někteří z kmene spravedlivých se vehementně zastávali práva ten druhý vtip veřejně říkat (jestli se smí říkat i ten Zemanův - o tom nemluvili).
Takže předpokládám, že se budete také smát, až jednou objevíte své jméno a příjmení ve větě "cíleně je možné XY zastřelit".
Ale s tím bouchnutím do stolu, nevím... podle mě síla argumentů nezáleží na bouchání do stolu a expresivitě mluvy. Ale mohou být situace, kdy to přispěje k lepšímu vzájemnému pochopení a lidskému přiblížení, to určitě.
Mně je postoj nějaké chápající nadřazenosti cizí, chci si druhého vyslechnout, abych ho líp pochopil, ale nemám ambici ho napravit nebo uzdravit nebo tak něco. Takže pro mě terapie ano, ale ve formě vzájemného naslouchání a povídání.
Takže jsem pouze použila vaši vlastní medicínu a předstírala jsem, že jsem vaši obmyslnou větu pochopila jako příspěvek poctivce.
Já to nepředstírám!!!!!!
Pane Kolaříku, za "svůj" národ nikdo nemůžeme. Klidně připustím, že Německo vystoupilo z mimořádné politické i morální prolákliny na celkem dominantní kopec. Ostatně mělo lecjaký předstih po staletí (pražská svatojiřská bazilika je oproti špýrskému dómu hodně pomenší).
Přesto bych viděl jako podnětné nepoukazovat jen na přednosti Německa (zvláště bylo-li by mojí zemí), ale také na podobnost obecně civilizačních procesů, v pozitivním i negativním smyslu, a to nejen mezi sousedy, nýbrž vlastně globálně. Psal-li jste někde o ČR jako o banánové republice, pak se to může zdát nevhodné nejen Čechům, ale (spíše potenciálně) třeba i Kostaričanům. Např. v ochraně přírody dosáhli (relativně ovšem) podstatného pokroku. V DR nedávno "zapadl" článek o bourání jisté německé obce kvůli těžbě uhlí (nešlo přitom o případ v Lužici, ale v Porýní). Článek nesl titulek "Také v Německu...", v ČR se však aktuálně H. Jiřetín přece jen zrovna nebourá. Čekal bych tedy od Vás, pane Kolaříku, při vší Vaší oprávněné hrdosti a loajalitě vůči nové domovině, přece jen také nějaké aktuální špílce vůči dění v Německu, neboť rovněž ono jistě kritiku zasluhuje a potřebuje.
Jenže: jeden německý praktický psychoterapeut se jednou vyjádřil, že naprostá většina pacientů se do odborné praxe dostane až tehdy, když je jejich příbuzní doslova popadnou za ruku a dotáhnou k lékaři.
Jinak řečeno: naprostá většina těch kteří by terapii naléhavě potřebovali je naprosto pevně přesvědčena, že žádnou nepotřebuje. A je to jenom jejich okolí, které vnímá narušenost jejich psychického života, a které je k té terapii nutí.
Anebo pak už musí být v natolik hluboké krizi, že už přece jenom pochopí, že je nutno něco podniknout. Ale to už je svým způsobem vždy pozdě - ta porucha se mezitím natolik rozrostla a upevnila, že je krajně obtížné ji ještě nějak napravit.
Jeden - opět německý - psychoterapeut mládeže se (při pohledu na rostoucí počet psychických poruch v moderní společnosti) vyjádřil tak, že do budoucna by se těžiště psychoterapie mělo z terapie dospělých přesunout na terapii mládeže (která je dnes spíše popelkou). Tedy že těžiště by mělo být v prevenci, kdy je ještě možno dané poruchy relativně snadno napravovat, nežli až dodatečně. Myslím, že měl pravdu.
Ve vztahu na společnost to znamená: my tu naši společnost musíme "léčit", ať chce nebo nechce. Dobrovolně k nám nikdo nepřijde. I ta současná společnost si nepřizná, že je těžce nemocná a hluboce narušená; a není tu nikdo, kdo by ji k nám dotáhl za ruku.
To za prvé. A za druhé: i tady platí, že do budoucna je prevence mnohem účinnější a smysluplnější, nežli terapie následná. To ovšem znamená: vytvořit takovou organizaci společnosti, která dokáže své deficity a deformace odhalit hned, a je schopna a ochotna k bezprostřední nápravě.
(A ještě bych dodal: v prvé řadě je nutno vytvořit takový typ společnosti, který produkuje pokud možno co nejméně stresových, či přímo traumatizujících faktorů - které pak samozřejmě ty psychické poruchy vyvolávají.)
Tato žena se tedy nakonec nejenže musí vypořádávat s přirozeným žalem ze ztráty nenarozených dětí, ale ještě navíc k tomu evidentně prožívá hluboké trauma náboženské, z poznání že ten její "dobrotivý a všemocný" Bůh naprosto netečně dopustí takovou bolest a zlo.
Jaké konkrétní řešení tedy navrhujete (co udělat s námi primitivy), aby svět byl zase trochu víc v pořádku? Budete-li nám jen opakovat, že jsme primitivové, určité odreagování Vám to přinese, ale objektivně to situaci nijak nezlepší. Je třeba postupovat nějak jinak. Vzájemné urážky a utvrzování v tom, že patříte k těm lepším lidem, situaci skutečně zlepšit nemůže. Co je tedy možno udělat?
Ale co ti ostatní?
Chápu, že se náš staronový prezident neodhodlal uvést coby svůj vzor V. Putina nebo Si Ťin-pchinga. Možná (snad) bychom měli nyní hlavou státu J. Drahoše a naše příspěvky by netvořily diskusi poražených voličů. Nebo měl Zeman jmenovat Trumpa, Berlusconiho, Kaczynského nebo Orbána? Koho měl Miloš Zeman, upřímně řečeno, bez uzardění a přitom „nesebevražedně“ z aktivních známých evropských státníků zmínit? Macron se ve funkci stěží ohřál, Mayová taktéž (a nepůsobí valně). Zbývá skoro jen Rajoy, a to dnes není zrovna "vzor vzorů". Znají Češi ještě někoho, pominu-li tedy královnu Alžbětu?
M. Zeman mohl na "zákeřnou" otázku odpovědět, že on jako (opravdový) prezident nechce někoho vyzvedávat, neboť politici bývají ješitní jako on sám. Taková pohotová replika by však nekorespondovala s chvíli předtím přiznanou podporou N. Hoferovi v Rakousku. Náš staronový prezident tedy na "záludný“ dotaz reagoval osvědčeným způsobem, přidržel se těsně soupeře, čímž si navíc vytvořil prostor pro snadnější úder v dalších průběhu souboje. Musím tedy říct, že instinkt a improvizace přivedly třiasedmdesátiletého muže ke klamem, ale nikoli k chybě. Zeman ukázal, že zkušenosti a diskutérské schopnosti prodat umí.
Nezapomněl jste na někoho, zeptáte se asi, pane Kolaříku. Á, paní Merkelová! Jistě, je podle mne asi největší současnou političkou (i politikem). Kdyby M. Zeman vyzvedl ji, zřejmě by (stejně) lhal, navíc by se ovšem u naší veřejnosti úplně blamoval. Myslím, že budeme asi v souladu, pane Kolaříku, když řeknu, že nově zavládnuvší nechuť vůči paní Merkelové u nás, byť má obdobu i jinde (včetně samotného Německa), byla signálem, že jsme se v Česku nechali nešťastně „vybláznit“. Odtud už vede přímá cesta ke zvolení Miloše Zemana (obdivujícího J. Gaucka!) prezidentem ČR.
V tu chvíli kdy se Zeman přihlásil ke Gauckovi se totiž přímo nabízela příležitost učinit porovnání mezi tím, jak se při své návštěvě Číny zachoval prezident český, a jak německý. Joachim Gauck při své návštěvě Číny sice se zdvořilou dikcí, ale naprosto jasně a jednoznačně veřejně čínský režim vybídl k respektování lidských práv; zatímco prezident český se jenom přihlouple pitvořil do kamer s maskotem Krtečka, a v oblasti lidskoprávní nevěděl nic lepšího, nežli se tamějším diktátorům podbízet výrokem, že se tam "přijel učit jak stabilizovat systém".
Z tohoto hlediska to že se Zeman vůbec nějakým způsobem porovnával s Gauckem byla prostě nestoudnost; a to že Drahoš této příležitosti nedokázal využít k tomu aby demaskoval Zemanovu morální faleš jenom svědčí nejen o tom, že v oblasti politických střetů nemá žádné zkušenosti, ale dost pravděpodobně i o tom, že k nim nakonec nemá opravdu žádné skutečné schopnosti a vlohy.
Oproti tomu ale:
- mnoho velkých myslitelů a filozofů minulosti operovalo s pojmem "duše národa"; jakožto o komplexu charakterových vlastností a psychických projevů typických pro daný národ;
- vycházíme-li z toho, že životní hodnoty a ony známé "vzorce chování" daného národa jsou výrazným způsobem deformované, pak z toho vyplývá nutnost tyto příslušným způsobem napravit, vrátit k přirozenému normálu - tedy provést příslušnou terapii;
- je nutno si uvědomit, že veřejný dialog uvnitř každého národa je takovým nepřetržitým zápasem o hodnoty, a je tedy z hlediska obecné systémové teorie procesem autoregulace daného (národního) celku - tedy svým způsobem pokusem o autoterapii národní psychiky, jenomže pokusem pouze spontánním, neuvědomělým a necíleným.
A jestliže tedy za centrální cíl a účel každé psychoterapie označíme zásadní proměnu životní orientace a životních hodnot dané osoby, pak v takovémto smyslu "veřejnou psychoterapii" prováděl svého času i třeba takový Ježíš Kristus! Neboť nelze v žádném případě pochybovat o tom, že to byl právě on, kdo svým působením do té "duše národa" vnesl zcela nové hodnoty, zcela nové způsoby chování a jednání.
Takže: samozřejmě že na straně jedné je nemožné a nepřípustné, aby se někdo s pózou vlastní nadřazenosti postavil před národ a prohlásil: "Já teď budu provádět vaši psychoterapii!"
Ale na straně druhé, v relativně uzavřeném diskusním kroužku nemusí být tak docela od věci si uvědomit, že se nakonec jedná právě o to: prostřednictvím niterné katarze dovést národ k poznání, že na jeho dosavadním způsobu existence je něco značně patologického, a že je naprosto nezbytné přiklonit se k jiným, lidsky kvalitnějším a kultivovanějším životním hodnotám.
Samozřejmě lze namítnout, že veřejnost toho u nás o J. Gauckovi ví málo a že moderátorka by nějaké debatě na toto téma asi záhy zamezila. Češi ostatně vnímají bývalého německého prezidenta možná především ve spojení s jeho historickou návštěvou Lidic, kam později přijel s projevem i prezident Zeman. Takže ano, tohle udělal Gauck v souladu se Zemanem, nebo Zeman s Gauckem. Takovéhle jednostranné nároky na druhé tvoří, žel, dnes znovu názorový substrát širokých vrstev obyvatelstva, pochopitelně nejen českého.
Pyrhovo vítězství je to možná proto, že nejen Ilona Švihlíková, ale řada jiných voličů Miloše Zemana, které znám, často velmi inteligentní lidé, mají potřebu se obhajovat. Jejich obhajoba je často agresivní. Nesvědčí jejich potřeba apologie, že se vítězství Miloše Zemana obávají a tuší, že to k ničemu dobrému nebude, a že oni budou hnáni k odpovědnosti za chybné budoucí kroky vítěze?
V Gellnerově výborné knize "Národy a nacionalismus" čteme na str. 101 toto: "někdy se stává ... že držitelé moci i ti, nad nimiž se moc uplatňuje, jsou v obou případech hejnem nevzdělanců, zapadlých, dle výroku Karla Marxe, do blbosti venkovského života. To je dokonale přijatelný a reálný stav, nikoli neobvyklý v průběhu minulých lidských dějin, a nikoli neznámý i v naší době"
Jinak si ale myslím, že naslouchání nemůže být škodlivé nikdy. Samozřejmě se nemůže omezovat na voliče toho druhého, musí se týkat stejnou měrou všech, vlastně by mělo být univerzálním principem. Naslouchat všem, ale především sám kriticky přemýšlet. Na tomto pozadí pak beru zvláštní úsilí o naslouchání druhé straně jako nutný krok navíc, jako něco důležitého pro moji osobní integritu a intelektuální poctivost.
Jinak s tou potřebou apologie to tak nevnímám, od inteligentních voličů Miloše Zemana, které znám zase já, jsem něco takového nezaznamenal. Prostě jsou přesvědčeni, že zvolili dobře, a zvláštní potřebu se za to obhajovat nemají.
Jen to naslouchání se dá myslím uplatnit tehdy, když ten druhý člověku něco opravdu závažného sděluje, ne tehdy, když tvrdí, že Parlamentní Listy či Protiproud jsou noviny jako každé jiné, které jsou navíc v jeho očích "pravdoláskařské". Proto bych s tím nasloucháním šetřil.
Trochu osvícená totalita může být lepší, než neslaná, nemasná, nic neřešící demokracie. Poskytující zastřešení pro mocenské zájmy na všech úrovních.
Z tohoto uhlu pohledu jsem poctivě vybíral svého kandidáta. A stále hledám, jsem vděčný za nové diskuse , myšlenky, ověřitelná fakta. Každé hledání je zároveň učením a touhou po pravdě.
Kdyby se někdy našel čas, rád bych si s Tebou v klidu popovídal.
-
Jsme důchodci. Zeman je taky důchodce, proto ho volíme
-
Ten Drahoš vůbec nemá šanci. Říkala mi kamarádka, že vůbec nerozumí ekonomice
-
Naslouchejme.
že na to nejsou žádný granty,
tak sem ty šimpanze nechal u sebe v domě
(ucho na dveře a pozorně jim naslouchám:)
"Volil sem Zemana, ty vole."
Jak sem to zaslech, z domu hned letěli,
na slámě budou v stodole!
Primáti vodporný! Co by ještě chtěli?
Zkoumám ty jejich vopičí mozkový závity,
no příšerný - galerka jedna!
Chystám se léčit ty prevíty,
jsem já to ale bedna!
kdopak ho teď asi má?
Ať ho hezky rychle vrátí,
nežli ho má pěst sklátí!**"
*) V rámci boje za pokrok byl reakčním masám znárodněn (zglobalizován) jejich falešný sociální konstrukt identity,
**)což u mas vede k projevům atavistického strachu a agresivity.
Vždycky se snažím vysvětlovat, že kapitalismus není jen na západě, ale i všude jinde, nevyjímaje Ruska nebo Číny. Liší se jen politické systémy a formy vlády. Ale na to vůbec nikdo neslyší.
Jsou přesvědčení, že v Rusku je úplně jiný kapitalismus, nějaký lepší či sociálnější nebo co. Pořád totiž vidí to, jak za Jelcina do Ruska vpadl volný trh, co se tam dělo a jak je z toho vytáhl Putin. No a Zemana považují za českého Putina.
Ti, kterým je Zeman lhostejný, většinou nevolí vůbec. I takových lidí je dost. Proč by měli volit "kohokoliv" proti Zemanovi, když jim je Zeman lhostejný? Když nejsou nabití odporem proti němu? A letošní volby právě o tom byly: Volte kohokoliv proti Zemanovi!
Ale ke zjištění toho, že nějaký uhlazený politik s vynikajícími způsoby je možná také lhář a sprosťák, už tu větší inteligenci potřebujete. Což by vlastně v určitých případech mohlo i znamenat, že ti, kdo volí Zemana, jsou inteligentnější než jejich odpůrci :-)
Když například Miloš Zeman říká, že je proevropský eurofederalista, každý mu věří:-), že lže, když ale nějaký uhlazený a slušný politik říká, "že je taky proti kvótám", už mu každý nevěří, že mluví pravdu.
Lidé se tedy chovají zcela racionálně a nevolí podle toho, jak politik vypadá a jak se chová, ale podle toho, jaké z jeho chování vycítí postoje, a zda tyto postoje budou v souladu se zájmy, které jsou podle jejich přesvědčení jejich vlastními zájmy.
Pokud je například někdo přesvědčen, že akceptace současné kultury Západu není v jeho vlastním zájmu, logicky tomu přizpůsobí i svoji volbu. Nelze tedy říci, že takový volič se chová iracionálně.
http://www.evropsky-rozhled.eu/evropa-dobre-usa-spatne/
V Rusku je opravdu trochu jiný kapitalismus než v USA, a ještě odlišnější, sociálnější, je v Číně. Ani ruský ani čínský kapitalismus ovšem nejsou zdaleka tak sociální jako ten evropský. Navíc míra nerovnosti a míra chudoby nejsou navzájem přímo propojené a patřit k nejchudším v bohaté zemi často znamená vyšší životní úroveň než být střední třídou v zemi chudé, nejeden chudý Američan si asi žije přece jen lépe než řada Číňanů, byť i ne úplně nejchudších; Evropa je vynikajicí v tom, že nejen má poměrně nízkou míru nerovnosti oproti jiným částem světa, ale je zároveň dosti bohatá.
Pro Česko jsou v databázi wid.world jen omezená data, ale podrobnou studii o zdejší nerovnosti a jejím srovnání s Evropou zrovna vydali v Sociologickém ústavu Jiří Večerník a Martina Mysíková:
http://soc.cas.cz/publikace/jaci-jsme-rovnostari-vydelky-prijmy-situace-domacnosti-v-cesku-v-porovnani-s-evropou
Česko se docela dobře vejde mezi Francii a Polsko, které ve wid.world reprezentují Západní a Východní Evropu. Na vývoji nerovnosti v Polsku vidíme, že Evropská unie nás ochránila před jelcinovskou amerikanizací a pomáhá nám udržovat daleko lepší, sociálnější kapitalismus, než jaký drží Putin v Rusku nebo buduje Komunistická strana Číny.
Cokoliv lepšího než evropský kapitalismus si teprve musíme vytvořit, a lepší spolupracovníky než v Evropě bychom k tomu jinde ve světě hledali těžko.
"Ti lidé, se kterými jsem v noci, v době spánku rozumu, který probouzí příšery, sdílel ten sen, si vytvořili představu, že Schwarzenberg je symbolem povznesení české politiky na vyšší, přímo světovou úroveň, zatímco Zeman je lhář a sprosťák, kterého volí jen spodina."
Můj tehdejší vlastní názor na M.Z. v tom článku není, je to spíš pokus o takový metalog, dialog o dialogu. Podotknu, že ten názor se změnil, tehdy jsem myslím nebezpečí, které Zeman představuje, podcenil. Proto jsem také v druhém kole nehlasoval pro Schwarzenberga, což dnes považuji za chybu.
Drahoše jsem letos považoval za daleko lepšího kandidáta než byl tehdy K.S. Hlasovat pro ministra Nečasovy vlády se mi nechtělo.
To, jestli je jedinec ve společnosti spokojený či nikoliv, možná závisí více na jeho subjektivním pocitu, zda celá společnost směřuje dobrým či špatným směrem.
Pokud lidé mají pocit, že společnost směřuje špatným směrem, volí protestně.
Osobně bych byl ale rád, kdyby se v ČR znovuzvolení prezidenta na druhé období stalo privilegiem, které se musí zasloužit.
Nejsou, prostě se v jedné věci rozhodli jinak než já. Nic divného. Existují levicoví voliči, kteří volili politickou stranu, která se ani nepokusila odstranit rovnou daň, existují liberální voliči, kteří volili svého času stranu, jejíž guru tloukl na buben primitivního nacionalismu. Přesto jsme nikdy neměl pocit, že bych měl naslouchat takovým voličům ČSSD a ODS, abych je pochopil.
Svoboda volby bohužel znamená i svobodu zvolit si Zemana. Někdy ze zloby, jindy z přesvědčení a potřetí z nepozornosti. Anebo protože Zemanův protikandidát má poradce Kovandu a stejně jako Zeman je určitě loutka oligarchů -- tento poslední důvod je sice opravdu pozoruhodný a snažil jsem se dlouho a marně proposlouchat k jeho porozumění, přesto mi nepřipadá jako důvod k terapii.
Když začali vykřikovat "ať žije Zeman", okamžitě letěli z baráku a museli vzít zavděk ubytováním na slámě ve stodole. Během následné psychoterapie, ale začali tvrdit, že jsem nedoslýchavý, že za tím, "ať žije Zeman", bylo ještě "ale někde jinde". To jsem možná v tom ajfru opravdu přeslechl, takže teď nevím...
Čili my jsme zase u toho identitarismu: ten pocit vlastní identity je pro člověka obecně existenciálně významný, a mnoho lidí svou identitu spojuje - vlastně přirozeně - se svým národním původem, tedy se svou českostí, a není schopno tuto českost uvést v soulad s moderním - a v mnohém ohledu vyspělejším - světem reprezentovaným Západem. A Zemana pak pociťují jako jakéhosi blanického rytíře bojujícího neohroženě za Čechy proti těm uzurpátorům z Bruselu.
Ostatně, velice fundovaná analýza Zemanova elektorátu vyšla včera na Blistech, opravdu to stojí za přečtení: https://blisty.cz/art/89747-milos-zeman-retoricky-vitez-nad-vyzvami-21-stoleti.html
V dané souvislosti je asi klíčová tato charakteristika Zemanových voličů: "nejistota a bezradnost vůči aktuálním civilizačním výzvám, pocit, že nedostatečně profitují z blahobytu společnosti, nepodílejí se na jejím řízení, nemají svůj život a budoucnost pod kontrolou. Jsou v dosti ohledech protikladní liberálnímu ideálu člověka..."
Vy mluvíte o obraně českosti před vlivy západu, ale někteří lidé, věřící na tu národní duši, se distancují už i od samotné českosti, protože Češi (tedy obyvatelé Čech) jsou podle nich na rozdíl od obyvatel Moravy a Slezska etnicky velmi smíšení a ta slovanská duše je tam přítomna daleko méně.
Samozřejmě, můžeme to všechno shodit ze stolu jako bláboly. Ale co když je na tom zrnko pravdy?
Už nějaké to století platí, že některé roky (příp. dekády) přinášejí podstatné změny do všech podstatných končin propojujené části světa. Mohl bych posloužit mnoha letopočty, myslím však, že jsou dostatečně známy. Desátá léta 21. století je třeba nahlížet tímto prismatem.
Přemýšlel jsem o klíčové roli podpory, již M. Zeman vyjádřil D. Trumpovi. Klíčové samozřejmě ne pro zvolení amerického prezidenta, ale pro volbu jeho českého stoupence. Když Trump vítězil v různých našich anketách, vnímal jsem to jako znepokojivou mobilizaci jeho příznivců nejen za účelem symbolického vítězství. Dnes mám skoro jistotu, že Trump by v ČR porazil Clintonovou (i Obamu), kdyby tu kandidovali na prezidenta. Kdyby si naopak v USA museli vybrat mezi Zemanem a Drahošem, myslím, že by Američané zvolili prezidentem Zemana.
A pak že nejsme světoví!
"Je to zřejmě jakýsi neurčitý, ale velice palčivý pocit z toho, že Východ nebo Západ nad námi přebírá vládu, že systematicky ničí tu naši krásnou evropskost nebo českost."
Je to vlastně jakási "nejistota a bezradnost vůči aktuálním mocenským nebo civilizačním výzvám, pocit, že profituji nebo naopak neprofituji z aktuálního uspořádání společnosti, že se podílím, nebo naopak nepodílím na jejím řízení, že nemám svůj život a budoucnost pod kontrolou."
Petr Andreas prakticky vylučuje, že by Miloše Zemana někdo volil proto, že tak mohou být lépe hájeny zájmy tohoto konkrétního voliče. Jde o složitější otázku "objektivního" zájmu, neboli - často - o předpoklad, že volič má nějaký objektivní zájem, ale není schopen si ho sám uvědomit a musí mu pomoci někdo chytřejší. Tento předpoklad pochopitelně koliduje s demokracií.
Zmíněná analýza je vlastně sofistikovanou racionalizací - tedy dodatečným "zdůvodněním" toho, proč lidé, kteří mi připadají jako hloupí, jsou "hloupí i ve skutečnosti".
Nicméně na své interpretaci Vašeho textu trvám. Ano, vyjádřil jste to jinak, ochotou a schopností naslouchat a chápat. Jenomže to pořád znamená lidi, kteří nás nejsou schopni rovnocenně oslovit (protože pak bychom nemuseli investovat tolik úsilí do naslouchání), kteří se chovají absurdně (protože neabsurdní chování nenapíná naší schopnost "chápat") a lidi, vůči kterým je přiměřené hledat strategie, jak s nimi manipulovat, aby dospěli k lepšímu, tj. našemu pochopení věci. Tedy lidi s dosti problematickými vlastnostmi a vlastnostmi setrvalými (protože jinak by se deaktualizovali den po volbách).
Absurdně se může chovat i vysoce inteligentní člověk, dokonce se tak nejspíše chová častěji než blbec. O schopnostech lidí vzdělaných v tomto směru ani nemluvě.
Vadí mi v případě demokratické volby vydělení "těch druhých" po skončení volebního boje (v tom se bez konfrontace neobejdeme z podstaty věci) i když je neseno těmi nejlepšími úmysly komunikovat s bližními. Přenechal bych ho skřehotajícím idiotům, kteří doporučují s velkorysostí vítězů těm "druhým" držet hubu.
Komunikace s lidmi z "jiných světů" (kultur), u kterých máme pocit, že jim vůbec nerozumíme, je dobrá pro vytváření vzájemné důvěry, předcházení otevřeným konfliktům a udržení rozporů v mezích konfliktu institucionalizovaného.
Takže komunikace se Zemanovými voliči jistě ano, ovšem tenhle Zemanův komunikační styl, plný zcela zbytečných urážek, mi vadí, ať už ho používá kterákoliv strana.
Že je docela dobře možné že něco takového existuje, jsem sám nedávno psal (nevím už jestli v této diskusi nebo někde jinde).
Jestli Moravané obyvatele Čech považují na nedostatečně slovanské, a z toho důvodu s nadprůměrnou početností volili Zemana - to si netroufám odhadovat, nedá se to ani zcela vyloučit.
nemyslím mutanty. Myslím až příliš pochopitelného člověka, který byl vždycky sebestředný a sobecký a dnes mu k projevům těchto nehezkých vlastností do jisté míry dává právo jeho politováníhodný zdravotní stav. Ten mu bohužel také brání uplatnit ty vlastnosti, pro které jsem s ním kdysi spolupracoval.
Jako lidskou bytost ho lituji a soucítím s ním, jako veřejný činitel je ovšem neomluvitelný zhovadilec, které svými projevy ponižuje nás všechny, jež reprezentuje. Protože my -- na rozdíl od něj -- nemáme omluvu nemoci rabvující bezohledně naš intelekt a soudnost.
Lze tedy říci, že volba M. Zemana (proti K. Schwarzenbergovi) před pěti lety znamenala, ovšem z trvajícího dopuštění (a kalkulu) stávajícího prezidenta, také posilování xenofobních dalších tendencí v naší společnosti.
Ale popořadě. Já tu svou tézi o souvislosti mezi volbou Zemana a jakýmsi neurčitým strachem ze západního světa stavím zčásti na zkušenostech z mého vlastního fóra (kde otázku volby Zemana právě - kontroverzně - diskutujeme); a zčásti na analýzách volebních preferencí, kde je právě tato souvislost opakovaně konstatována.
Přičemž tento strach ze Západu (či averze vůči němu) sám má zřejmě dvě základní složky: na straně jedné je to pocit že nám Brusel vzal z našich rukou "vládu věcí svých". Čili ta touha rozhodovat si o všem sami naprosto převáží nad požadavkem rozhodování správného respektive progresivního.
A ta druhá složka je odpor vůči kosmopolitismu, právě ve smyslu obrany českosti, vlastní národní příslušnosti. Což by se ještě samo o sobě dalo docela chápat; Západ skutečně je do značné míry kosmopolitní, je taková i EU; a do značné míry je tento proces skutečně spojen s nivelizací národních specifik.
Ta "slovanská duše" - ano, něco takového opravdu existuje, a ve srovnání s ní, s její schopností hlubokých a intenzivních prožitků a pocitů, se ten západní způsob života skutečně jeví být méně citový, chladnější až přímo povrchní. (Například svého času Dostojevskij, když navštívil západní Evropu, byl doslova zděšen její povrchností.)
Takže jak řečeno tuto obranu té slovanské duše oproti západnímu kosmopolitismu by bylo ještě možno chápat jako v zásadě legitimní.
Ale k tomu všemu přistupuje ještě třetí komponenta: totiž že pod heslem toho boje proti západnímu kosmopolitismu se odvrhuje i to, co je na Západě opravdu pozitivní: totiž jeho liberalismus, a s ním spojený - individuální - humanismus. Který svůj klíčový zkušební kámen nachází v současné době právě v otázce vztahu k migrantům.
Takže nakonec dochází k tomu, že pod záminkou "ochrany vlastní českosti" se odmítá jakákoli pomoc těm nešťastníkům bez domova.
----------------------------------------
Co se pak toho týče že národy vznikají z idejí: to je sice vzletné heslo, ale asi sotva bude mít co společného s historickou a sociální realitou.
Národy jsou společenství vzniklé především na základě společné řeči, společné kultury a společných dějin. Většinou i na základě společně obývaného území.
Kdybychom vycházeli z té národní ideje: například Švýcarsko vzniklo na základě velice silné ideje svobody; a přece asi sotva kdo bude o Švýcarech hovořit jako o "národě", neboť jak známo celková švýcarská populace se skládá ze tří různých jazykových skupin, které vycházejí ze tří různých národů.
Spíš by se celá ta věc dala vyjádřit takto: když nějaký národ ztratí schopnost sdílet a ztělesňovat nějakou u n i v e r z á l n í ideu - pak mu skutečně nezbývá nic jiného, nežli stáhnout se do ulity své holé čistě národní identity. A jsme zase u toho - nacionálně zbarveného - identitarismu, a u volby Zemana.
Ovšem, je možno věc vidět tak, že lid země české (a tedy národy ho tvořící) ztratil svou národní ideu. Ta původní idea z dob Pražského jara je dávno pryč; nová idea liberální demokracie která se zdála přicházet po listopadovém převratu se ukázala být příliš slabou a obsahově prázdnou, nežli aby tomuto národu či lidu mohla poskytnout nějaký opravdu nosný cíl a smysl jeho existence.
Takže výsledek je víceméně zákonitě takový jaký je: křečovitá snaha zachovat alespoň nějaký pocit smysluplnosti vlastní existence stažením se do vlastní národnostní ulity.
On už Jan Amos Komenský věděl, že "všeliké kvaltování (donucování) toliko pro hovado dobré jest". A vůbec tím nemyslel, že bychom se měli flákat. Naopak, on si nesmírně vážil práce. Je o něm například známo, že měl odpor k žebrákům.
Můj osobní názor je, že to dosti souvisí s vnitrokontinentální polohou. A vlastně jsme zase zpátky u těch Aristotelových přístavů. Totiž národy které jsou u pobřeží, ty jsou vystaveny neustálému obchodnímu i jinému ruchu, setkávají se neustále s novými impulsy, novými podněty, novými myšlenkami. A oni sami musejí být aktivní, flexibilní, aby uspěli v té neustálé konkurenci jak zboží, tak i myšlenek. To všechno tedy ve svém souhrnu vede k vyšší aktivitě, k větší osobní samostatnosti i sebevědomí (připomeňme si, že všechny elementy demokracie se historicky vyvinuly právě v přímořských státech a národech); na straně druhé ale právě tento neustálý komerční ruch vede k tomu, čeho se obával Aristoteles - k zploštění duševního života.
Zatímco ty národy které jsou od tohoto komerčního ruchu svou vnitrokontinentální polohou izolovány, ty na jedné straně zaostávají svým všeobecným společenským a politickým vývojem (připomeňme si nejenom carské samoděržaví, ale například i to, že v Japonsku - o sobě samozřejmě přímořské zemi - došlo ke staleté stagnaci právě poté, kdy z politického rozhodnutí byly zmrazeny a zakázány veškeré styky s cizinou).
Na straně druhé ale je to právě tato izolovanost od toho vnějškového, povrchního komerčního pohybu a hemžení, která vede k ponoření se do sebe sama, do hlubin svého vlastního pocitového života. A tento pocitový život - to je právě duše.
Takže takový je v zásadě rozdíl mezi východním a západním světem. Tím už je také do určité míry zodpovězena ta otázka, co je vlastně pokrok.
Opravdu není možno věci vidět tak jednostranně, že všechno co se děje na tom aktivním a někdy až zběsile vpřed pádícím Západě, že to všechno by byl automaticky pokrok.
Připomeňme si: pro staré Řeky byl "pokrokem" vlastně návrat k minulosti: k předpokládané dokonalosti původně dobrého člověka žijícího v kosmické harmonii se světem bohů. A velice podobně to vidí i křesťanství, ale i třeba takový buddhismu. Ve všech těchto případech platí: skutečným pokrokem je dosažení niterné dokonalosti, duševní, duchovní i kosmologické.
Takže celkem vzato, máme tu dvě pojetí, dvě různé linie pohybu: ty jsou navzájem protikladné; ale zároveň jsou i komplementární, jedna doplňuje tu druhou, vyvažuje jednostrannost té druhé.
Takže celkový pokrok by musel záležet jenom v propojení obou těchto linií v jednu jedinou: jak pokrok ve vnějším světě svobody (západní pojetí), tak ale i pokrok v dosahování té duševní a duchovní dokonalosti.
Jenže to je vlastně tak nějak proti liberalismu, který preferuje svobodu.
Co se ale těch "temperamentů" národů týče, tady je situace poněkud jiná; tady se jedná o dva zcela protichůdné koncepty existence. A navíc: tyto dva rozdílné koncepty většinou procházejí (to jest: jejich konflikt) i samotným nitrem těchto národů.
V zásadě je to protiklad mezi progresivismem a mezi konzervatismem. V současné moderní době platí ovšem progresivismus za podstatně "progresivnější", oprávněnější nežli konzervatismus; je v něm (v tom progresivismu) ztělesněn rychlý pohyb moderní doby, neustálé směřování vpřed, dále a výše.
Jenže jak už jsme si řekli, ten progresivismus (respektive liberalismus) velice snadno (a velice pravidelně) vede k povrchnosti; a v tomto smyslu zase svá práva znovu získává konzervatismus.
Ovšem: vždy přijde na to o jaký konzervatismus se jedná, zdali se jedná o konzervatismus legitimně strážící pozitivní nadčasové hodnoty, anebo jestli se jedná jenom o čirou zkostnatělost.
Takže o co by se nakonec mělo jednat: vzít to pozitivní z progresivismu, a to pozitivní z konzervatismu - a obojí smíchat v jeden vnitřně vyvážený a harmonující celek.
V reálné praxi takové nebezpečí, že by někdo ztratil svůj vlastní pohled (a musel ho pak pracně hledat) jenom proto že se dokázal na věc podívat i z opačného pohledu, asi sotva hrozí. Tady je daleko větší problém lidi přimět právě vůbec k tomu, aby se dokázali propracovat i k tomu protichůdnému pohledu.
Ale z principiálního hlediska - ano, taková možnost tady skutečně je. A když se na to podíváme z hlediska dialektiky - pak je to nejen možnost, ale vlastně i nutnost.
Protože - ten původní pohled nikdy není úplný. Neobsahuje celou skutečnost, a tedy ani celou pravdu - a z hlediska úplné pravdy je tedy nepravdivý.
Když tedy člověk s takovýmto jenom částečně pravdivým názorem opravdu dokáže přistoupit i na pohled a názor opačný - pak nutně zjistí a pozná nepravdivost toho názoru vlastního. Neboť tam kde je pravda toho názoru opačného, tam je nepravda názoru vlastního.
Právě to je důvod, proč se lidé obecně tak úporně brání uznat pravdu svého názorového protivníka: protože by si tím museli přiznat nepravdu (i když třeba jen dílčí) názoru vlastního.
Kdo už tedy jednou přistoupil na pravdu cizí - ten napřed nevyhnutelně ztrácí pravdu vlastní. A pak nastává období vnitřního zmatku, dezorientace: kde je tedy nakonec skutečně pravda? Skutečně jsem se celou tu dobu naprosto mýlil?
Dialektika ovšem říká: i ta opačná pravda je jenom dílčí. A další nevyhnutelný krok spočívá v tom, obě tyto dílčí pravdy dokázat spojit v jednu jedinou pravdu, komplexní a úplnou.
Tohle je ale velice obtížné, běžné vědomí je doslova naprogramováno na tu dichotomickou alternativu: b u ď t o je pravdou A, a n e b o B. A nedokáže si obojí dostat dohromady.
A tak se potírají A a B, a nejsou schopná si uvědomit, že jsou to nakonec jenom dvě písmena jedné a téže abecedy.
Ještě jsem chtěla dodat, že poznávat náhledy druhých lze jenom tehdy, pokud je necháme, aby si vůbec nějaké náhledy vytvořili.
Ostatně, já jsem schválně psala o náhledech, nikoliv o dílčí pravdě. Ono je totiž v tom osobním náhledu ještě něco navíc, než jen určité omezené poznání. Je tam taky duše.
B se za jistých okolností rovná C
C se za jistých okolností rovná D
D se za jistých okolností rovná E
E se za jistých okolností rovná F
F se za jistých okolností rovná G
G se za jistých okolností rovná H
H se za jistých okolností rovná I
I se za jistých okolností rovná J
J se za jistých okolností rovná K
K se za jistých okolností rovná L
L se za jistých okolností rovná M
M se za jistých okolností rovná N
N se za jistých okolností rovná O
O se za jistých okolností rovná P
P se za jistých okolností rovná Q
Q se za jistých okolností rovná R
R se za jistých okolností rovná S
S se za jistých okolností rovná T
T se za jistých okolností rovná U
U se za jistých okolností rovná V
V se za jistých okolností rovná X
X se za jistých okolností rovná Y
Y se za jistých okolností rovná Z
Z se za jistých okolností rovná A
(A pídit se po tom, čemu se rovnají
jisté okolnosti, je poťouchlost,
příznačná pro j i s t é l i d i)....
....napsal kdysi poťouchlý intelektuál VH
Bych poněkud poťouchle mínil... ;-)
Celý život, celý svět sestává nakonec z neustálého oscilování mezi principy, a mezi okolnostmi. Principy chtějí platit - ale okolnosti rozhodují o tom, kdy se tyto principy prosadí, a kdy budou opomíjeny a narušovány.
Který jak známo svého času neměl žádné pochybnosti ohledně toho, postavit se před lid obecný a vyhlásit: "Já jsem pravda."
A abych předešel Vaší očekávatelné námitce, že Ježíš byl přece výjimka neboť svůj přístup k absolutní pravdě měl přímo od Boha, pak rovnou připomenu, že prakticky se stejným nárokem svého času přišel i jistý Gautáma Siddharta, čili Buddha.
Ano, i ty "absolutní pravdy" těchto velkých postav historie se časem ukáží být pouze relativně platné; nicméně, v danou chvíli a v daném kontextu skutečně mohou nabýt charakteru pravdy absolutní.
- Mimochodem, tady jsme zase u těch "okolností", paní Zemanová... ;-)
Proč by vlastně člověk neměl být schopen poznat pravdu? A kdo jiný nežli člověk by vlastně měl mít tu schopnost, a tedy i povinnost pravdu poznávat?
Podívejme se na otázku pravdy z opačné strany: tedy ze strany poznávaného předmětu.
Poznat nějaký předmět neznamená nic jiného, nežli poznat všechny jeho aspekty.
Kdybychom teď chtěli tvrdit, že není principiálně možno poznat nějaký předmět - pak by to znamenalo totéž jako tvrdit, že ten předmět má nekonečné množství aspektů. Protože jedině tak by ho principiálně nebylo možno poznat.
Pokud ale nechceme zaujmout takový extrémní postoj, pak to nevyhnutelně znamená toto:
- každý předmět má určité, konečné množství aspektů
- v tu chvíli kdy všechny jeho aspekty poznáme, poznáme zároveň s konečnou platností samotný předmět, a tedy i jeho pravdu.
Srovnejme si pro zajímavost, co na dané téma vyslovili velcí myslitelé minulosti:
V Platónově "Ústavě" Sokrates svému protějšku v diskusi sděluje, jakým způsobem je možno se nejlépe přiblížit k poznání pravé pravdy: "A není tomu tak, milý Glaukóne, že pravdě se nejvíce přiblížíme tehdy, když na danou věc pohlížíme ze v š e c h jejích stran?"
A je skutečně fascinující, že víceméně v tu samou dobu, ale přes vzdálenost čtvrtiny glóbusu čínský mistr Kchung (spíše známý pod jménem Konfucius) vyslovuje prakticky naprosto to samé:
"Ušlechtilý člověk dokáže na věc hledět ze všech jejích stran a bez předpojatostí; nízký člověk na ni hledí jenom z jedné strany, a je pln předsudků."
Jak vidět, opakuje se nám tu tedy stále znovu to samé: nevědomý člověk je polapen v jednostrannosti svého pohledu, dokáže vnímat jenom jednu stranu, jeden jediný aspekt celé záležitosti. Oproti tomu vědomý, skutečnou pravdu hledající člověk vždy hledí na všechny aspekty dané záležitosti, a tím se dokáže přiblížit její vlastní, tedy objektivní pravdě.
Jedinou věc by bylo možno legitimně namítnout proti takovému pojetí pravdy: totiž že především lidské dění je v neustálém pohybu, neustále se zde znovu a znovu kombinují různé aspekty mnoha různých věcí, takže je objektivně pro jednu lidskou mysli prakticky nemožné, toto celé dění obsáhnout v jeho celé komplexitě.
To je sice pravda; jenže tato komplexita veškerého dění se nám zcela pravidelně zužuje do jednoho jediného, základního a danou věc profilujícího protikladu, který se nám pak objevuje jako spor. Spor mezi A a B, abychom se vrátili k použitému abstraktnímu vyjádření.
A tady je tím prvním, ale zároveň tím zcela rozhodujícím krokem právě to, od onoho "A" dokázat přejít i k tomu "B". Dokázat pochopit, že i to B - ačkoli napřed naprosto odporuje našemu vlastnímu A, našemu vlastnímu hlubokému přesvědčení - že tedy i toto B má svou vlastní platnost, a tedy i svou vlastní dílčí pravdu.
A když si tedy přiznáme tuto platnost B - pak už nám nezbývá nic jiného, nežli se vypořádat s c e l ý m tím komplexem vzájemných vztahů mezi A a B; a to samo nás už tedy vede a nutí k poznání pravdy celé. Alespoň v té míře, jak je to dané chvíli možné a potřebné.
Takže, závěrem: nelze říci, že by absolutní pravda objektivně neexistovala. Člověk - jako individuální bytost - má ovšem reálně omezené možnosti tuto absolutní pravdu poznat; ale to neznamená, že by takovouto možnost neměl principiálně.
Jednou větou: člověk má možnost poznávat i absolutní pravdy - v relativním kontextu svých individuálních možností a schopností.
Ano, Ježíš Kristus je křesťanská pravda, která byla zjevena, tedy odhalena lidem. Křesťanská pravda není jen poznávání skutečnosti, ani jen poznávání Boha, je to zároveň také způsob života v souladu s Bohem. Proto je Ježíš nejen naše Pravda, ale zároveň také naše Cesta (k Bohu). Ježíš Kristus je zjevením pravdy o Bohu a o tom, jaký je jeho záměr s člověkem. Tedy zjevením toho, co je podstatné, toho, jaký smysl má svět, co se s nim děje a bude se dít.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1831790366855745&id=675897752445018
Ale já tomu moc nevěřím. Myslím, že jsme schopni poznávat pravdu, i když to nebude pravda absolutní.
Je to typický případ současné doslova "módy", že všechno reálné se opouští a přímo odhazuje ve prospěch zcela subjektivních, prchavých a nepolapitelných obrazů, pocitů a dojmů.
Jenže: ono i za těmi údajnými "fikcemi" něco stojí; a to něco naprosto reálného, a dokonce i objektivního. Jsoucí svět není zdaleka tak subjektivní, tedy není zdaleka jenom takovou chimérou či představou, jak se nám mnozí protagonisté módního postmodernismu snaží namluvit.
Jde jenom o to, dát si práci s tím odhalit tu realitu za tím světem lidských představ. Ale právě tuhle práci si dává jenom málokdo.
Nedávno jsem četla na Facebooku arogantní vyjádření nějaké ženy. Ta prosazovala odebrání volebního práva některým spoluobčanům, kteří volili podle jejího názoru hloupě. Prý nechce, aby o ní a o jejich dětech rozhodovali „takoví“ lidé. Ona prý své děti učí demokracii tak, že jim „tluče do hlavy“, jak se má správný občan chovat a co musí znát. Požadovala všeobecné voličské zkoušky ještě před tím, než bude někomu vůbec uděleno volební právo.
Musím říct, že mně se to hrubě nelíbilo. Nelíbily se mi ty zkoušky a to „tlučení do hlavy“ jak se má správný občan chovat a co musí zvládat. Ona nechce, aby o ní rozhodovali určití lidé. Já bych zas mohla nechtít, aby o mně rozhodovali lidé, jako je ta paní, která je mně naprosto cizí. Podle mého názoru nefunguje demokracie také kvůli tomu - že totiž lidé jsou si navzájem cizí, že nerozumí jeden druhému a vlastně se o to ani nesnaží.
Včera jsem v jedné knize četla takový návrh, jak prolomit bariéry mezi lidmi. Posadit je všechny k jednomu společnému stolu. Seděli by tam vedle sebe lidé různých ras, různého sociálního původu, různých politických názorů, různých schopností a vlastností, různého povahového zaměření, lidé zdraví i všelijak postižení (a já bych ještě dodala voliči Drahoše i Zemana, a také nevoliči), aby mohli spolu komunikovat, aby se mohli navzájem poznat. Prý by to určitě pomohlo.
Ale to bude záležitostí velice sáhodlouhého rozboru, s tím se tady teď nechci a nemohu zabývat.
Takže víceméně jenom heslovitě: já jsem ten názor té paní kterou zmiňujete nečetl, takže těžko mohou soudit. Je možné že to celé od ní působilo arogantně a samosoudcovsky; ale nemohu si pomoci, ve věci samé bych měl k jejím názorům velice blízko.
Ty "voličské zkoušky" - on by to opravdu nebyl vůbec špatný nápad.
Vždyť si to uvědomme: ve volbách prakticky každý jednotlivec dostává do svých rukou oprávnění rozhodovat o osudu celého státu, tedy i všech lidí kteří v tomto státě žijí. Může rozhodovat o tom, jaké hodnoty - anebo jaké pahodnoty - budou v tomto státě přinejmenším pro nadcházející volební období platit.
Ten volič má tedy obrovskou moc - moc nad ostatními lidmi, nad jejich životy. A přitom - je obrovská část voličů, kteří ve skutečnosti nemají prakticky žádnou vědomost o tom, o čem vlastně rozhodují!
Je celá řada voličů, kteří by měli velké potíže s tím, vůbec dokázat vyjmenovat alespoň základní ústavně-státní orgány; natož pak aby měli hlubší povědomí o jejich fungování.
V jakýchkoli jiných oborech lidské činnosti, kde člověk rozhoduje o životech jiných lidí (lékař, soudce, ale třeba i správní úředník) se vyžaduje odborná znalost dané oblasti, dotvrzená vykonanou zkouškou. Dokonce i oprávnění k řízení motorového vozidla je - a bezpochyby z dobrých důvodů - podmíněno úspěšným složením zkoušky.
Ale o samotném státě - tedy o tom co by vlastně mělo být tím nejvyšším v životě celé společnosti - tak o tomto státě smí naprosto rovnocenně rozhodovat každý laik, každý nevědomec, jehož "znalosti" o státě a o společnosti často nijakým způsobem nepřevyšují úroveň pivních debat. A - podle toho to pak také dopadá.
Jistě, v demokracii (liberální) je zavedení takovýchto voličských zkoušek nerealizovatelné. Ale to neznamená, že jako princip by tato myšlenka neměla své nemalé oprávnění.
----------------------------------------------
A co se týče té stížnosti té paní, že nechce aby o ní rozhodovali "takoví lidé" - paní Hájková, zcela otevřeně, přesně toto je důvodem, proč já jsem přestal chodit k volbám.
Protože jsem zjistil že ať já sám se rozhoduji jakkoli s pocitem vlastní odpovědnosti (a snad i určité hlubší znalosti politických a státních struktur a procesů), tak nakonec jsem stejně vždycky přehlasován velkou voličskou masou.
Tou velkou voličskou masou, u které zcela zřetelně vidím jak se rozhoduje nikoli na základě nějaké odpovědné a rozumné úvahy, nýbrž na základě většinou zcela nevědomých, iracionálních pohnutek a popudů. Neboli, jak jsem v mém textu napsal, lidé své politiky volí "podle kravaty". A něco takového prostě není nic, čeho bych se já sám chtěl zúčastnit.
Když už musím strpět, aby o mně rozhodovali lidé "podle barvy kravaty", pak se alespoň zásadně odmítám takového cirkusu se sám osobně zúčastnit.
Přemýšlím o smyslu vašeho rozhodnutí nezúčastňovat se a napadá mě jediná možnost. Čekáte, až „to celé spadne“, repektive, až se tento způsob demokracie „ historicky znemožní“. Ale to mi k vám nesedí, protože nejste anarchista.
Já jsem posledně vlastně také nešla volit a ještě jsem se skoro rozčílila, když jsem nabyla dojmu, že mi někdo nutí „občanskou povinnost“ jít k volbám a volit menší zlo. Řekla jsem, že volit nebudu, dokud se neukáže někdo, ke komu budu mít úplnou důvěru. Nebo dokud se jasně neukáže, že to má smysl.
Mimochodem, já si vůbec nemyslím, že občan je ten, kdo chodí k volbám a plní si tím své „občanské povinnosti“. Já si myslím, že občan je ten, kdo má starost, co bude se světem, a je potenciálně ochoten pro svět něco dobrého udělat. A to i tehdy, když si neví rady, co by měl dělat právě teď.
Občanská odpovědnost a občanská zralost se principiálně projevuje něčím zcela jiným, nežli jenom vhozením hlasovacího lístku do volební urny. To je velice snadné, a dokáže to víceméně každý.
Ale: žádná věc, která je skutečně opravdová, a tedy skutečně dobrá - žádná taková věc není snadná. Není laciná.
K opravdovým věcem - a tedy i k pravé občanské zralosti a odpovědnosti - je nutno se propracovávat, někdy i probojovávat, dlouze a pracně. To vhození lístku do té volební urny - to je jenom jeden jediný moment toho odpovědného vztahu občana ke státu - a někdy není vůbec jisté, zda je odpovědnějším občanským počinem k té volbě jít, anebo ji bojkotovat.
Ano, je tomu tak: musím strpět že o tomto světě rozhodují ti, ke kterým nemám důvěru že rozhodují správně, že rozhodují odpovědně, že rozhodují moudře.
Je tomu tak, a já to musím strpět; ale alespoň svou osobní účastí neposiluji tento mechanismus politické falše. Svou neúčastí ve volbách se přidávám k nikterak nemalému zástupu těch, kteří činí/nečiní totéž - tedy k zástupu nevoličů. S tichou nadějí, že alespoň určitá část toto své rozhodnutí nevolit činí nikoli z pohodlnosti nebo z lhostejnosti, nýbrž - stejně tak jako já - z důvodů zcela principiálních. Že i oni rozpoznali že z takto povrchního mechanismu nikdy nemůže vzejít nic opravdu dobrého; a tedy stojí mimo něj a tiše doufají, že se jednou nakonec přece jenom podaří vytvořit něco lepšího, něco pravého a opravdového.
Jenom bych doplnil: nečekám se založenýma rukama, ale snažím se sám k tomuto historickému znemožnění přispět, jak je mi jen možno.
Jinak bych možná řekla, že jsou dva druhy anarchistů. Jedni jsou ultraliberálové, kteří odmítají jakýkoliv řád, který by je v něčem omezil. A pak jsou ještě jiní anarchisté, kteří odmítají špatný řád. Proto nechodí k volbám, kde většinou není z čeho vybírat. Ale jinak se o veřejné záležitosti zajímají a jsou ochotni podílet se na něčem dobrém.
Na straně jedné je to ten moment pozitivní, jakožto spontánní a hluboká nedůvěra oproti všemu strnulému, umělému - tomu co je založené jenom na formální autoritě a na odcizených strukturách moci.
Ten druhý moment anarchismu je ale negativní, to je zásadní odmítání jakéhokoliv pořádku, to je anarchismus v tom běžném slova smyslu, je to bytostná neschopnost podřídit se všemu co přesahuje dosah vlastního já. Tento anarchismus se sice tváří jako by byl tou největší myslitelnou svobodou, ale ve skutečnosti je uzavřen v kleci svého vlastního individuálního já, a není schopen žádným způsobem z této klece vykročit. Je to nakonec jenom čistě negativní svoboda: svou "svobodu" hledá v odmítání všeho okolního, a ne v tom, ten okolní svět udělat natolik lidským, aby to vlastní já mohlo své naplnění, a tedy i svou svobodu najít v tomto světě, a ne v neustálém zápase proti němu.
"Nu vidíš, králi, tak náš lid.
Má duši zvláštní, trochu drsná zdá se.
Však kvete po svém, v osobité kráse.
Ten přerušil svůj náhle klid, zas rozveselen:
"Vilhartice, ach, přibliž k tomu lidu hled
a přitiskneš svůj k němu ret
a neodtrhneš více."
Doufám, že v tom úryvku nejsou chyby. Přece jen tomu je skoro půl století, co jsem se ho ve škole naučila. Ach ta naše škola! Místo aby nás učili jak být občanem!
Jako občanku Tě štve, co se to u nás děje.
Eh- vezu révu z Burgund sem
a takovouhle peluň mi z ní zvede
ta velebená česká zem
Jsem presvedcen, když broskve vsadím,
že scesám trpké trnky s nich,
a chceš-li klidit pustý smích,
zde ruže sázet radím !
Oni pak Zemani a Okamoury získávají ten správný (to jest trpasličí) rozměr.